Public relations jest to zarządzanie informacją, mającą na celu wywarcie wpływu na uczucia, opinie lub przekonania społeczności wobec danej organizacji i jej działań, a także stworzenie atrakcyjnego wizerunku. Działania public relations jako rodzaj komunikacji z otoczeniem mogą pomóc władzom samorządowym w realizacji celów, rozwiązywaniu problemów i konfliktów społecznych.

Marketing terytorialny wykorzystuje public relations między innymi do:

  • budowania pozytywnego wizerunku danej jednostki terytorialnej sprzyjającego jej rozwojowi,
  • budowania świadomości mieszkańców,
  • zwiększenia poczucia zadowolenia i tożsamości mieszkańców z ich miejscem zamieszkania,
  • budowania wiarygodności i zwiększenia zaufania do władz samorządowych,
  • łagodzenia konfliktów,
  • wspierania nowych usług,
  • upowszechniania zainteresowania określonymi produktami,
  • pobudzanie entuzjazmu wśród pracowników urzędu.

Marketing terytorialny korzysta z wielu technik public relations, jak na przykład:

  • publikacje wydawane przez urzędy władz samorządowych,
  • materiały audiowizualne (kasety o gminie/mieście/powiecie),
  • kontakty z prasą i mediami, konferencje prasowe, wywiady,
  • udział w targach, pokazach i wystawach,
  • pokazy wyrobów produkowanych przez firmy w danym mieście/regionie,
  • wydarzenia specjalne (np. obchody rocznicy miasta),
  • imprezy plenerowe i festyny organizowane przez władze samorządowe podkreślające np. walory turystyczne,
  • imprezy i działania charytatywne,
  • organizowanie „otwartych dni”.

Marketing terytorialny wykorzystuje w swoich działaniach również Internet. Strony internetowe pozwalają odnaleźć potrzebne informacje na temat gminy – inwestorzy znajdują zestawienia i wykresy, a turyści mapy i szlaki wycieczkowe. Marketing terytorialny na witrynach www obejmuje nawet formułowanie ofert inwestycyjnych w językach obcych.